Sebenarnya 61 tahun kemerdekaan adalah tempoh singkat berbanding dengan 446 tahun negara dijajah. Negara pernah dijajah oleh Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun.
Tentulah dalam tempoh yang begitu lama, kesan penjajahan itu agak sukar untuk dihapuskan walaupun setelah merdeka.
Namun itu bukanlah alasan bagi tidak meloloskan diri daripada minda penjajahan.
Kemajuan negara berbanding zaman pramerdeka amatlah ketara. Untuk itu sekalung tahniah diucapkan kepada setiap rakyat Malaysia yang tidak putus-putus berusaha membangunkan negara, begitu juga kerajaan dalam memacu kemajuan negara hingga disegani di setiap pelosok dunia.
MASIH BERGANTUNG
 
Namun, dalam menikmati kebebasan ini terdapat beberapa aspek yang masih terus ‘dijajah’ khususnya perundangan.
  • Umpamanya kebergantungan mahkamah sivil di Malaysia terhadap undang-undang lazim (common law) Inggeris melalui seksyen 3 dan 5 Akta Undang-Undang Sivil 1956 masih menjadi aspek penting dalam penghakiman di mahkamah walaupun telah merdeka.
  • Kita masih meminggirkan budaya, adat resam, norma dan agama dengan mengimport tatabudaya dan norma asing dalam undang-undang iaitu undang-undang lazim Inggeris.
Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz pernah menyarankan supaya undang-undang lazim Malaysia digarap dan menyuntik elemen undang-undang serta jurisprudens Islam.
Tambatan kepada undang-undang Inggeris perlu dihentikan dan keutamaan kepada prinsip undang-undang Islam yang lebih mencerminkan kehendak majoriti rakyat Malaysia direalisasikan.
Namun golongan ultrasekular yang tidak menyelusuri hakikat sejarah negara, beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mendakwa undang-undang lazim Inggeris telah berperanan baik selama ini.
Tentangan ini seolah-olah mahu membawa negara ke era prakemerdekaan. Mereka masih
mengutamakan norma dan budaya penjajah berbanding norma serta budaya masyarakat di Malaysia sendiri.
Jelas kongkongan pemikiran penjajah masih menebal dalam diri mereka dan menolak budaya arus perdana rakyat Malaysia.
FAHAMI UNDANG-UNDANG ISLAM

  Sikap ini sebenarnya timbul akibat kedangkalan ilmu undang-undang Islam yang adil tanpa mengira bangsa dan agama. Undang-undang Islam adil bukan hanya kepada manusia malah kepada sekalian alam semesta.