Oleh Ahmad Nu’man Mazlan
ISLAM adalah agama yang bersifat syumul, iaitu menyeluruh dalam
segala aspek kehidupan. Syariat Islam meliputi dari sekecil-kecil hal
ehwal individu sehingga sebesar-besar urusan pemerintahan.
Dalam
sirah Rasulullah SAW sendiri, perkara utama yang Baginda lakukan
selepas berlakunya peristiwa hijrah ialah mendirikan negara buat umat
Islam di Madinah dengan Baginda sendiri sebagai ketua negara.
Sejarah pemerintahan dan ketamadunan umat Islam ini telah berlangsung lebih 1,400 tahun sehingga hari ini.
Terdapat
begitu banyak dalil yang menyentuh isu pemerintahan dan kepemimpinan,
antaranya Surah al-Maidah ayat 49 yang bermaksud: “Dan hendaklah engkau
menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh
Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka dan
berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum
yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu”.
Allah SWT juga
memerintahkan umat Islam untuk mentaati pemimpin yang taat kepada Allah
dan Rasul dalam al-Nisa’ ayat 59 yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang
beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah
dan kepada ulil-Amri (orang-orang yang berkuasa) dalam kalangan kamu”.
Ketaatan
hanya boleh diberikan jika kepemimpinan itu wujud. Dalam ayat ini,
selain kita memahaminya sebagai arahan untuk mentaati, juga perlu
difahami supaya kita memastikan kepemimpinan umat Islam itu sentiasa
ada.
Ibn ‘Ashur dalam kitabnya, Naqd ‘Ilmi li Kitab
al-Islam wa Usul al-Hukum telah menimbulkan satu persoalan yang
bermaksud: “Bagaimana mungkin Islam itu dianggap sebagai suatu syariat,
tetapi tiada kerajaan yang melaksanakan syariat itu dan membawa pemimpin
dan rakyat beramal dengannya”?
Kepentingan rakyat
Pemerintahan
dalam Islam menjaga kepentingan rakyat secara menyeluruh, seperti
disebutkan Imam al-Juwayni dalam Ghiyath al-Umam yang bermaksud:
“Pemerintahan (dalam negara Islam) ialah sebuah kepemimpinan yang
menyeluruh dan penguasaan yang umum. Ia berkaitan dengan segala urusan
yang berkaitan masyarakat umum, mahupun individu perseorangan, meliputi
urusan agama dan dunia.
Kepentingan itu meliputi menjaga
kedaulatan negara, memerintah orang yang diperintah, mendirikan dakwah
dengan hujah dan juga pedang, menahan kelompok yang sesat dan kelompok
yang zalim, menarik hak daripada golongan yang menentang dan memberi hak
kepada golongan yang dizalimi dan mendapatkan hak daripada mereka yang
enggan memberikan hak yang sepatutnya dan memberikan kepada mereka yang
berhak”.
Peranan utama negara juga menjaga agama seperti disebutkan oleh ulama muktabar.
“Maqasid
yang paling utama yang perlu direalisasikan oleh pemimpin ialah maqasid
menjaga agama”. (Imam al-Juwaini, Ghiyath al-Umam)
“Kepemimpinan
(dalam pemerintahan Islam) itu adalah diwujudkan dengan matlamat untuk
menggantikan tugasan nubuwwah, iaitu dalam menjaga agama dan mengurus
tadbir dunia”. (Imam al-Mawardi, al-Ahkam al-Sultaniyyah)
“Pemerintah
dan agama seperti saudara kembar. Sesungguhnya agama asas dan
pemerintah itu penjaga. Dan sesuatu yang tidak mempunyai asas akan
runtuh dan sesuatu yang tidak mempunyai penjaga akan hilang”. (Imam
al-Ghazali, Ihya’ Ulum al-Din)
“Sesungguhnya tujuan segala
pemerintahan dalam Islam untuk menjadikan agama itu seluruhnya bagi
Allah semata-mata, dan memastikan kalimah Allah itu yang tertinggi”.
(Ibnu Taimiyyah, Majmu’ al-Fatawa).
Kenyataan biadab
Pemahaman
kenegaraan dalam Islam cukup berbeza dengan fahaman liberalisme yang
hanya ingin negara menjaga kebajikan material dan menyerahkan segala
urusan lain kepada hak individu.
Ini seperti diungkapkan
oleh pemikir yang dianggap bapa liberalisme, John Locke: “Government has
no other end, but the preservation of property”.
Kenyataan
Pengurus Program Sisters in Islam (SIS), Shareena Sheriff dalam forum
‘Malaysia Baru: 61 Tahun Selepas Merdeka, Adakah Etnik dan Agama Masih
Penting?’ yang mengatakan Islam sebagai ‘endemik’ dan keadaan itu
menyukarkan usaha untuk memisahkan Islam daripada fungsi kerajaan,
hanyalah manifestasi pemahaman liberalisme dan sekularisme yang jauh
daripada hakikat sebenar Islam.
Ucapan itu yang ingin
memisahkan Islam daripada fungsi kerajaan juga kenyataan terbuka yang
biadab dan tidak menghormati Perlembagaan Malaysia serta Majlis
Raja-Raja.
Dalam Perkara 3(1) Perlembagaan secara jelas menyebut Islam ialah agama bagi Persekutuan.
Perkara
32(1) pula menyatakan Ketua Utama Negara bagi Persekutuan ialah Yang
di-Pertuan Agong, yang sumpah pelantikan baginda dalam Bahagian I Jadual
Keempat merangkumkan secara keseluruhan tanggungjawab besar yang
meliputi empat perkara.
Empat perkara itu ialah, mengikut
undang-undang dan Perlembagaan sedia ada dan akan datang; menegakkan
kedaulatan undang-undang; menjalankan pemerintahan dengan adil dan aman
serta memelihara agama Islam.
Kedudukan Islam dalam fungsi
pemerintahan di Malaysia tidak sepatutnya dipertikai sama sekali, apatah
lagi seruan untuk memisahkannya.
Sekiranya ada kekurangan
dalam institusi dan pentadbiran Islam, ia perlu ditambah baik dan
diperkasakan, bukan dipisah atau dimansuhkan.
Umat Islam di
Malaysia perlu teguh mempertahankan identiti dan kedudukan Islam di
negara ini kerana arus liberal demokratik yang ingin me ngubah identiti
negara akan terus mengasak secara kuat dan kita hanya akan mempunyai
kekuatan jika bersatu.
Penulis adalah Pegawai Biro
Islamiyat Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) & Sarjana Muda Syariah
(Fiqh dan Usul Fiqh) Universiti Yarmouk, Jordan
Home »
Bicara Islam
» Keteguhan, identiti Islam perlu dipertahan
Keteguhan, identiti Islam perlu dipertahan
Written By zabidi on Tuesday, 11 September 2018 | 12:10 pm
Labels:
Bicara Islam
Post a Comment