Oleh Paratan Rajagobal
Fobia telefon (telephonophobia, telephobia)
adalah keengganan atau takut membuat atau menjawab panggilan telefon,
secara literal, "takut telefon". Fobia Telefon juga dianggap sebagai
jenis fobia sosial atau masalah kebimbangan sosial. Ia sering berbanding
glossophobia, dalam yang kedua-duanya memerlukan melibatkan diri dengan
penonton untuk tahap tertentu, diikuti rasa takut dikritik, diadili
atau membuat bodoh daripada.
Fobia dan pelbagai ketakutan,
terdapat satu spektrum keterukan keadaan takut kepada perbualan telefon
dan kesukaran yang sama. Sebagai contohnya, pada 1993, dilaporkan
kira-kira 2.5 juta orang di Great Britain mempunyai fobia telefon.
Istilah Telefon Penangkapan merujuk kepada tahap yang lebih rendah
daripada fobia telefon, di mana ia adalah kebimbangan yang diperolehi
dari telefon, tetapi kurang teruk berbanding dengan satu fobia sebenar.
Orang-orang ini mungkin tidak mempunyai masalah berkomunikasi berhadapan
muka, tetapi mempunyai kesukaran berbuat demikian melalui telefon.
Pengguna telefon bimbit meningkat bak cendawan tumbuh selepas hujan
disebabkan harganya yang jauh lebih murah selain bentuknya yang lebih
kecil dan senang dibawa ke mana-mana. Di mana-mana sahaja kelihatan
orang asyik menatap skrin sentuh telefon pintar sambil menunjukkan
ekspresi wajah yang sukar untuk diteka, seolah-olah tiada sesiapa yang
memerhatikan mereka di situ.
Kegilaan terhadap komunikasi hujung
jari ini mengakibatkan gejala ketagihan yang serius dalam kalangan
masyarakat umum. Di Malaysia, penduduk menunjukkan minat mendalam
terhadap laman jaringan sosial.
Pada November lalu, satu kajian
yang dikeluarkan firma penyelidik global, TNS, mendedahkan, penduduk
Malaysia merupakan orang yang paling bersosial di Internet iaitu dengan
mempunyai purata 233 sahabat di rangkaian mereka berbanding 68 di China
dan 29 Jepun.
Kajian daripada Harvard Business School mendapati,
70% daripada responden mengakui akan memeriksa telefon pintar selepas
bangun daripada tidur, 56% akan memeriksa telefon pintar 30 minit
sebelum masuk tidur, 48% memeriksa untuk urusan kerja walaupun pada
hujung minggu dan hari pelepasan am, 51% mengakui memeriksa untuk urusan
kerja walaupun bercuti dan 44% mengakui mengalami keresahan dan tidak
keruan apabila telefon mereka hilang dan tidak diganti dengan cepat.
Sebab dan ketakutan
Takut telefon boleh berkisar daripada tindakan atau pemikiran tidak
menjawab dan menerima panggilan untuk dering sebenar yang dihasilkan
telefon. Bunyi dering boleh menjana rentetan kebimbangan, dicirikan
pemikiran yang berkaitan dengan mempunyai untuk bercakap, melaksanakan
dan sebaliknya.
Ramai daripada mereka yang mengalami fobia ini
boleh melihat sebagai mengancam atau menakutkan, atau mungkin bimbang
tentang mencari masa yang sesuai untuk memanggil, dalam ketakutan
menjadi suatu kacau ganggu. Satu sumber lain kerisauan boleh datang dari
suara berkualiti rendah dan orang-orang yang akan menanggung akibatnya
tidak akan memahami apa yang akhirnya memanggil mengatakan, atau
sebaliknya.
Satu lagi sumber kebimbangan datang dari kekurangan
bahasa badan, yang tidak lagi menjadi ada melalui telefon dan keputusan
dalam individu yang kehilangan akal mereka kawalan. Pengalaman masa
lalu, seperti terdengar sesuatu trauma atau panggilan yang tidak
menyenangkan dan marah, juga boleh memainkan peranan dalam mewujudkan
ketakutan.
Pesakit biasanya melaporkan takut mereka akan gagal
untuk memberikan respons yang sesuai dalam perbualan telefon, dan takut
mencari apa-apa untuk mengatakan, yang akan berakhir dalam diam
memalukan, gagap. Kelakuan mengelakkan bersekutu termasuk meminta orang
lain (contohnya, saudara-mara di rumah) untuk mengambil panggilan
telefon dan penggunaan eksklusif mesin menjawab.
Satu lagi sebab ialah pesakit mungkin percaya, orang-orang yang memanggil mereka menanggung berita buruk atau menyakitkan.
Simptom-simptom
Pelbagai gejala dapat dilihat pada seseorang yang mengalami fobia telefon, banyak yang dikongsi bersama dengan kebimbangan.
Beberapa gejala termasuk kecut perut, tapak tangan berpeluh, denyutan
jantung yang cepat, sesak nafas, loya, mulut kering dan gentar.
Pesakit mungkin mengalami perasaan panik, keganasan dan ketakutan.
Serangan panik menyebabkan boleh termasuk hyperventilation dan tekanan.
Gejala-gejala negatif dan diadukkan boleh dihasilkan kedua-dua
pemikiran semata-mata untuk membuat dan menerima panggilan dan tindakan
berbuat demikian.
Kesan-kesan
Telefon ini adalah penting
untuk kedua-dua menghubungi orang lain dan mengakses perkhidmatan
penting dan berguna. Akibatnya, fobia ini menyebabkan banyak tekanan dan
kehidupan peribadi kesan rakyat, kehidupan kerja dan kehidupan sosial.
Akibatnya, penghidap mengelakkan pelbagai aktiviti, seperti penjadualan
peristiwa atau menjelaskan maklumat. Terikan dicipta di tempat kerja
khusus kerana kerja dengan telefon boleh memainkan peranan yang penting
dalam kerjaya.
Rawatan
Fobia seperti ini biasanya boleh
dirawat dengan pelbagai jenis terapi, termasuk: terapi kognitif tingkah
laku (CBT), psikoterapi, terapi tingkah laku dan terapi pendedahan.
Lain-lain tindakan yang disyorkan terdiri daripada merancang perbualan
yang lebih awal daripada masa dan membacakan, menulis atau menyatakan
dahulu apa yang perlu dikatakan.
Amalan juga memainkan faktor
penting dalam mengatasi rasa takut. Ia adalah berguna kepada pesakit
untuk meningkatkan penggunaan telefon pada kadar yang perlahan, bermula
dengan panggilan mudah dan secara beransur-ansur bekerja cara mereka
sehingga.
Sebagai contoh, bermula dengan panggilan automatik,
bergerak untuk keluarga dan rakan-rakan dan kemudian melanjutkan lagi
tempoh perbualan dan dengan siapa perbualan yang sedang diadakan.
Kesimpulan (penutup)
Kini, telefon bimbit mengatasi segalanya. Di tangan mesti ada telefon.
Kalau tiada, rasa janggal. Sekiranya pergi kerja tetapi telefon
tertinggal, sanggup berpatah semula untuk mendapatkanya. Kadang-kadang,
biar diri sendiri yang terjatuh, janji telefon dapat diselamatkan.
Begitulah penangan telefon pintar. Walaubagaimanapun, teknologi
komunikasi seperti telefon bimbit bergantung kepada niat penggunanya.
Sebagai remaja, kita harus bijak menggunakan peranti teknologi maklumat
ini dan tidak menyalahgunakannya untuk tujuan yang sia-sia.
Remaja harus menjalani kehidupan yang normal dan bukan hanya bergantung
kepada satu-satu teknologi sahaja. Janganlah "Menghabiskan kehidupan
anda tanpa telefon bimbit".
* Penulis ialah pelajar Universiti Putra Malaysia.
Telephonophobia
Written By zabidi on Sunday, 25 January 2015 | 1:32 pm
Related Posts :
Labels:
Rencana
Post a Comment