"Puan, anak (antara usia 2-4 tahun) susah nak fokus bila buat aktiviti. Macam mana nak buat ye?"
Ini soalan paling susah saya nak jawab. Kadang-kadang saya "face palm"
muka saya sendiri sebab pelik, kenapa nak awal sangat anak fokus dan
duduk diam macam kita? Buka minda luas-luas,tarik nafas dalam-dalam
tentang apa yang saya nak cakap ni.
PROSES
Setiap benda ada proses untuk mendapatkan sesuatu hasil. Budak, bukan
terus kelaur jengah dunia terus dapat jadi seperti kita, orang dewasa.
Adakah budak, asal keluar saja dari perut terus boleh bercakap, membaca,
menulis, memakai baju, membasuh pinggan seperti kita? Ada ke? Secara
fitrahnya, tiada kan?
Benda fokus tak fokus yang asyik bermain dalam fikiran kita ini hanyalah
satu persepsi dan mainan perasaan semata-mata. Sebab apa? Sebab kalau
boleh, kita nak anak ini duduk diam-diam sebab kita pun nak buat kerja
kita, nak berehat, nak ada 'me time'.
Ibu bapa, kanak-kanak ini fitrahnya mereka untuk meneroka. Mana ada
budak yang boleh duduk diam. Kalau ada budak-budak keluar saja dan duduk
diam, kena cepatlah bagi pergi buat pemeriksaan sebab ianya sudah
'melawan' fitrah manusia.
Kanak-kanak perlu melalui fasa perkembangan yang wajib ada pada diri
kita sebagai manusia biasa iaitu, Sensorimotor Development atau
Perkembangan Sensorimotor.
Jika perkembangan sensorimotor ini tidak lengkap, ada istilah Sensory
Processing Disorder. Sebab itu saya menentang sekeras-kerasnya kaedah
membaca untuk kanak-kanak di bawah usia dua tahun. Sensory Processing
Disorder ini kalau tak berlaku pada anak anda, tak mengapa. Tetapi kalau
berlaku pada anak orang lain?
Kadang-kadang saya geram juga. Apa yang saya cakap, seringkali tidak
dipandang endah sedangkan setiap tahun saya dan therapist lain menerima
rujukan untuk kes kanak-kanak yang developmental delay yang
kebanyakannya berpunca daripada proses perkembangan sensorimotor tidak
berjalan dengan baik dan ianya semakin meningkat dari sehari ke sehari.
Setiap satu tadika kini boleh dikatakan sekurang-kurangnya ada seorang
dua kanak-kanak yang tidak boleh mendengar arahan, berkomunikasi dengan
baik dan mempunyai tingkah laku yang sukar untuk dikawal.
Kalau sudah dari kecil diajar duduk untuk membaca, tengok televisyen,
tengok gajet semasa makan, semasa tidur, di waktu kita nak berehat,
memanglah jadi begitu. Tetapi bila bagi mainan benda kotor, kita kata
geli, bila anak nak memanjat kita risau jatuh.
Inilah dia sikap ibu bapa zaman sekarang yang sebenarnya memusnahkan
proses perkembangan anak itu sendiri. Semua nak cepat, nak anak cepat
belajar, nak anak cepat pandai, nak anak cepat duduk diam, nak anak
cepat berjalan, cepat itu, cepat ini tetapi prosesnya tak nak lalui
sendiri.
"Susah kalau nak ikutkan kehendak anak nak lari sana sini. Boleh sempat saya dibuatnya,"
No comment. Ini jawapan paling malas saya nak layan. Akhirnya saya memang tak reply dah. Sorry ya. Proses perkembangan sensorimotor yang utama dan yang wajib anak lalui dan anak berikan kepada anak-anak. Paling penting untuk usianya 0-4 tahun adalah:
1. BERI PENDEDAHAN SEKELILING
Anak-anak perlu diberi pendedahan terhadap setiap tekstur yang ada di
sekeliling mereka. Bukan sahaja pada kulit badan, malah terhadap mulut
juga. Tekstur ini faham tak apa? Tekstur lembut, berpasir, keras, kasar,
berbulu, suhu panas dan sejuk, licin, tekstur makanan termasuklah yang
crunchy, yang chewy, yang lembut, keras, juicy, ada rasa masam, manis,
masin, pahit, tawar, pedas dan sebagainya.
Ini semua rangsangan. Kalau tidak diberi, sistem otak tak boleh
berfungsi. Faham ke tak faham? Sebab itu jangan obses sangat dengan
flash cards. Flash cards tak ada semua bentuk rangsangan ini. Bagi benda
realiti di depan mata. Buah epal dalam gambar mana sama dengan buah
epal yang sebenar.
Kalau ajar anak 0-4 tahun, huruf A, kalau dia tak kenal lagi, rileks
sudah. A secara real tidak melambangkan apa-apa. Sebab itu kadang-kadang
berpuluh kali ajar, anak tak reti terus jadi stress sebab anak tak
pandai lagi. Padahal diri sendiri yang buat benda 'melawan fitrah' anak.
Selepas itu kata anak tak fokus. Apakah?
Bila kita bagi rangsangan terhadap kulit dan mulut yang betul, secara
automatiknya otot-otot anak bergerak. Ini respon yang otak berikan
setelah semua pemprosesan tadi berlaku dalam otak.
Contohnya bila otot mulut bergerak, baru mudah anak nak bertutur dengan
baik. Tapi benda ini tidak akan dapat dalam sehari dua. Maka
bersabarlah. Yang penting kita beri secara konsisten.
2. KANAK-KANAK SUKA NAK BERGERAK
Ada masalah ke nak bagi anak bergerak? Lagi lama mereka bergerak, lagi
baguslah sebenarnya. Pergerakan anak ini sebenarnya banyak merangsang
proses yang kita sendiri tak nampak dengan mata kasar. Bila anak
bergerak, sistem keseimbangan badan dirangsang, sistem penghantaran
maklumat antara otak kiri dan kanan berlaku dengan pantas, sistem
penglihatan membantu proses visual perceptual berlaku dengan baik,
sistem daya tumpuan dalam otak menjadi kukuh, sistem otot dan sendi
menjadi kuat dan ada endurance (ketahanan).
Jadi, bila lagi lama kita melatih anak untuk bergerak, ketahanan otot
dan sendi akan menjadi semakin kuat. Anak mudah untuk duduk diam. Lagi
sekali, proses ini bukan anak akan dapat dalam sehari dua. Ada anak,
pada usia 5 tahun apabila sudah dirangsang elok sistem pergerakan
badannya, dia akan mudah duduk diam dan fokus pada tugasnya.
Ada anak kadang-kadang proses dia nak bergerak itu lama. Sampai usia 7
tahun pun belum tentu boleh duduk diam dan fokus. Ada masanya sampai
usia akil baligh baru nak duduk diam. tapi sampai bilalah nak berkejaran
dengan anak-anak ini kan?
Tak perlu risau, aktiviti fizikal ini bagi saja anak ke taman permainan
sama ada indoor atau outdoor. Antara rajin atau tidak saja kita nak buat
semua ini sebenarnya. Bagi anak yang lasak, boleh cabar dirinya dengan
membuat aktiviti seperti hiking, masuk hutan, rock climbing dan
sebagainya. Tapi janganlah sampai suruh mereka memanjat signboard 'IPOH'
yang besar itu pula. Kalau nak suruh boleh tapi pastikan keselamatan
diri terjamin dan ada surat kebenaran. Haha!
Anak yang tak belajar lagi untuk bermain bola, ajarkan. Dengan sebiji
bola, kita boleh membaling, menangkap, menendang, menampar dan
sebagainya. Pilih satu sukan untuk anak libatkan diri dan tiada salah
untuk ajarkan skillsnya sebab ianya merangsang segala benda yang saya
tulis di atas tadi. Badan sihat, otak cerdas.
Kalau asyik duduk dalam rumah saja, bila masa badan nak sihat dan otak
nak cerdas? Kalau kita boleh main golf, ajarlah anak main golf. Kalau
tak boleh sangat, dah kalau anak nak berlari juga, pergilah ke taman
tasik, buat aktiviti berjogging dan berlari sama-sama. Kalau kita pun
malas, jadi anak pun malas. Jangan disalahkan anak.
Bergerak tidak menjadikan anak nakal. Anak yang lasak seringkali disalah
tafsirkan sebagai anak yang nakal. Menumbuk adalah satu bentuk bermain
dan ada sesetengah negara bagi ruang untuk anak buat 'fighting play'
atau 'pillow play'. Ini benda normal. Anak yang nakal adalah mereka yang
melakukan perkara-perkara yang dilarang dalam agama dan masyarakat.
Selagi anak-anak ini tidak melakukan perkara yang dilarang, selagi
itulah pergerakan yang mereka lakukan adalah sah.
Anak yang bergerak tanpa arah tuju, berikan 'arah tujuannya'. Angkat dan
letakkannya di atas papan gelongsor, buaian dan jongkang jongket. Kalau
anak takut, jangan risau, beri masa. Inilah prosesnya. Janganlah mudah
mengalah. Ini dah kira panjang lebar sangat dah saya beri penjelasan
untuk ajar anak supaya menjadi fokus. Tiada proses yang mudah untuk buat
anak menjadi fokus. Jangan pernah melawan fitrah perkembangan anak.
Risau nanti lain pula jadinya.
Mungkin dari segi perkembangan yang kita lihat pada mata kasar ini jadi
sempurna eloknya di awal usia. Tetapi di pertengahan usia mereka lain
pula jadinya. Ada banyak kes anak yang sudah dibiasakan menjadi pandai
sejak kecil, menjadi 'down' terus ketika sudah besar. Tiada motivasi
untuk belajar kerana sentiasa diharapkan untuk menjadi pandai sehingga
tekanan datang dalam banyak bentuk-cikgu paksa untuk dijadikan
kebanggaan sekolahlah, tak dapat terima bila dapat markah rendah dan
sebagainya.
Nabi pun mula membaca di usia Baginda mendapat wahyu. Anak kita? Belum
boleh jalan lagi sudah disibukkan untuk membaca. Walhal Nabi, ketika
proses membesar, banyak membesar dengan memikul tanggungjawab sendiri
dan kehidupan di sekeliling Baginda.
Post a Comment