Dalil dari al-Quran
a) Firman Allah di dalam Surah al-Jumaah ayat 11:
Maksudnya: Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang
dagangan ( yang baru tiba) atau (mendengar) sesuatu hiburan, mereka
bersurai (lalu pergi) kepadanya dengan meninggalkan engkau berdiri (
diatas mimbar- berkhutbah). Katakanlah (Wahai Muhammad:Pahala-balasan)
yang ada disisi Allah, lebih baik dari hiburan dan barang-barang
dagangan itu, dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki
Dalil dari as-Sunnah
a) Daripada Aisyah r.a katanya: Rasulullah saw telah masuk (menemui
saya), ketika itu dua orang jariah (budak perempuan) sedang menyanyi-
nyanyi (memperingati perang) Baath. Baginda (mendengar nyanyian) sambil
berbaring ditempat baringku dan dipalingkan mukanya. (Tiba-tiba) masuk
Abu Bakar r.a serta mengherdik saya dengan katanya serunai (mizmar)
syaitan disisi nabi saw. Rasulullah saw mengadap Abu Bakar seraya
berkata: Biarkan mereka menyanyi (tidak mengapa). Apabila keadaan
Rasulullah saw agak selesa dan leka, aku mengisyaratkan dengan mataku
kepada dua penyanyi tadi maka mereka pun berbenti menyanyi dan keluar
(meninggalkan kami).(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Di zaman ini nyanyian dan hiburan, ada yang telah bercampur baur dengan
perkara-perkara yang bercanggah dengan syarak, sama ada persembahannya
atau seni katanya. Dari situasi itu, Jawatankuasa Syariah memutuskan
sebulat suara untuk meletakkan syarat-syarat berikut untuk mengharuskan
nyanyian:
i. Tujuan penganjuran nyanyian untuk kebaikan
ii. Berpakaian sopan serta menutup aurat
iii. Tidak bercampur aduk lelaki perempuan sehingga menimbulkan fitnah dan merangsang kemaksiatan
iv. Senikata/ lirik bermutu dan tidak bercanggah dengan hukum syarak
v. Tempat dan gaya persembahan yang tidak mengundang maksiat
Islam dan Hiburan
Menyingkap perkembangan semasa hari ini, kita akan melihat telah banyak
teguran yang diberikan sama ada oleh para mufti, alim ulama, NGO, atau
persatuan yang prihatin terhadap unsur-unsur keterlaluan dalam
perkembangan industri muzik dan seni suara, terutamanya yang berkaitan
dengan program hiburan realiti tanahair. Sememangnya perkara ini adalah
satu isu yang perlu diberikan perhatian. Ini adalah penting kerana
perkembangan tersebut begitu menampakkan kesan dan pengaruhnya terhadap
gaya hidup remaja dan belia masa kini.
Secara umumnya, muzik dan seni suara adalah merupakan hasil kreativiti
yang mencerminkan manifestasi pemikiran, emosi, dan inovasi manusia.
Ianya adalah sebahagian daripada aktiviti rekreasi manusia yang
terkandung di dalamnya seni, budaya, hiburan, kehalusan bahasa dan juga
pemikiran yang sentiasa diperbincangkan dalam mana-mana sejarah,
kebudayaan dan tamadun manusia.
Berdasarkan definisi ini dapatlah dirumuskan bahawa rekreasi dalam
bentuk muzik dan seni suara ialah satu aktiviti yang menyeronokan yang
boleh melapangkan fikiran, menenangkan hati dan perasaan, melupakan
kesedihan, bahkan dapat menguatkan kemahuan dengan mematuhi
peraturan-peraturan dan disiplin-disiplin tertentu. Persoalan yang
timbul sekarang ialah apakah pandangan Islam terhadap amalan hiburan
yang diamalkan masa kini?
Tujuan syariat Islam bukanlah untuk menyekat segala bentuk kebebasan
manusia tetapi sebaliknya lebih kepada mengawal dan mendidik, kerana
Islam itu sesuai dengan fitrah semulajadi manusia itu sendiri.
Hiburan dalam Islam sangat berlawanan dengan konsep mencari hiburan
dan kepuasan murahan bagi memenuhi tuntutan nafsu badani tanpa sempadan.
Malah hiburan itu juga adalah suatu yang terkawal dan terarah, dan
bukannya satu cara mencari keseronokan dengan cara yang amat bebas
sehingga tidak terkawal dan tidak terikat dengan batas-batas perundangan
dan nilai keagamaan.
Konsep hiburan yang berunsurkan ‘leisure’ melulu semata-mata biasanya
dilakukan untuk berbagai-bagai tujuan. Dalam Islam, konsep hiburan
ialah untuk mencari kesejahteraan, ketenangan dan kepuasan, terlepas
dari perasaan bersalah, ketegangan dan keresahan. Ia dapat dilakukan di
waktu lapang, secara individu, bersama keluarga atau kawan-kawan, bahkan
ketika beribadah seperti seni taranum membaca al-Quran, gubahan sajak
dan syair yang membesarkan Allah dan sebagainya.
Konsep berhibur dengan tujuan untuk kesejahteraan, menenangkan
fikiran dan kerehatan tubuh badan ini dapat dilihat dalam sebuah hadis
Rasulullah s.a.w. kepada Abdullah bin Amr bin Al-As , yang bermaksud:
“Wahai Abdullah bin Amar, “Sesungguhnya ke atas kamu hak untuk Allah
s.w.t., dan ke atas kamu hak untuk tubuh kamu, dan ke atas kamu hak
untuk keluarga kamu. Maka berilah kepada yang miliki hak tersebut.”
Selain itu, terdapat hadis daripada Rasulullah s.a.w. yang
mengizinkan gendang dimainkan pada majlis-majlis tertentu, sebagaiman
Imam Tarmizi telah meriwayatkan daripada Aishah, katanya:
Rasulullah
s.a.w. telah bersabda, yang maksudnya:
“Isytiharkanlah perkahwinan ini dan akadlah di masjid serta pukullah rebana.”
Begitu juga sejarah Islam telah menceritakan bagaimana gendang telah
digunakan untuk menaikkan semangat pahlawan-pahlawan Islam yang berada
di medan peperangan.
Imam al-Ghazali berpendapat bahawa mendengar nyanyian ada yang harus
dan ada yang sunat serta ada pula yang haram. Nyanyian yang haram
disebabkan oleh lima perkara yang mencorakkannya iaitu penyanyi, alat
muzik yang digunakan, susunan kata-kata, tanggapan pendengar terhadap
nyanyian dan pendengar yang terdiri daripada orang awam.
Sementara Sheikh Mahmud Shaltut, bekas Sheikh al-Azhar pula
berpendapat bahawa mendengar suara indah dan merdu sama ada daripada
binatang, manusia atau apa-apa alat atau ada kecenderungan untuk
mempelajari sesuatu daripadanya adalah merupakan keinginan untuk
memenuhi tuntutan nalurinya. Selama perkara itu tidak melalaikannya
daripada kewajipan agama, bersesuaian dengan nilai akhlak dan
bersesuaian pula dengan kedudukannya, maka ia diharuskan.
Perlu diteliti:
lirik yang haram, penampilan penyanyi, masa persembahan nyanyian yang
menghalang kewajipan agama atau melalaikan manusia, majlis yang disertai
dengan makanan dan minuman haram, pergaulan lelaki dan perempuan tanpa
batas, dan kesan nyanyian kepada pendengar-pendengar tertentu yang
membawa kepada berkelakuan buruk hendaklah diambil-kira.
Antaranya ialah niat yang betul, tiada unsur-unsur yang bercanggah
dengan akidah dan syariat Islam, tidak meninggal dan melalaikan
kewajiban yang difardhukan oleh Allah s.w.t., sentiasa menjaga adab-adab
pergaulan, tiada unsur perjudian (pertaruhan) dan tidak berlaku
pembaziran. jalan untuk taqarub dan mencapai keredaan Allah s.w.t.,
serta dapat menjalin hubungan sesama manusia.
Post a Comment