Headlines News :
Home » » Tiara keutamaan hidup Achey

Tiara keutamaan hidup Achey

Written By zabidi on Wednesday 5 September 2018 | 5:55 pm

SEMENJAK kehadiran anak angkat, Nur Tiara Zinnirah Nasir sekitar Ramadan lalu dalam hidup pasangan suami isteri, Achey dan Nor Hasanah Yahaya, aneka haruman debunga kasih sayang yang mewangi dalam kehidupan mereka.

“Ya, masih lagi berusaha (untuk mendapatkan anak sendiri). Namun, saya dan orang rumah tidak mahu tertekan mahupun terkejar-kejar dalam urusan mendapatkan anak sendiri.
 
“Kehadiran Tiara dalam hidup kami pun datang secara tiba-tiba. Namun, kami amat bersyukur dengan kurniaan ini. Dia akan kami besarkan seperti menatang minyak yang penuh,” ujar Achey ketika ditemui Kosmo! pada majlis pelancaran produk kosmetik, Dyxy di ibu negara baru-baru ini.

Bercerita lanjut, Achey berkata, banyak pengalaman baharu yang ditempuhinya bersama isteri dan anak angkatnya sehingga baginya pada waktu sekarang, dia hanya ingin memberi fokus penuh melihat puterinya itu membesar.

“Tiara sudah berusia tiga bulan, macam-macam perkara yang saya lalui. Tidur lewat malam sehingga pukul 4 pagi, itu satu kebiasaan dan saya tidak mahu tertinggal momen ini.

“Saya bersyukur. Harapnya apabila diperkenankan hasrat oleh Tuhan untuk menimang anak sendiri, saya tidak akan kekok dalam menguruskan hal anak kecil.

“Saya dan isteri tetap berjumpa doktor. Doktor berpesan supaya masing-masing jaga pemakanan dan bersenam. Paling penting sekali jangan tertekan,” katanya.

Andai tidak berjaya untuk mendapatkan anak sendiri tahun depan atau tahun-tahun mendatang, Achey berkata, dia tidak menolak kemungkinan untuk menambah anak angkat.

“Saya mahu anak banyak. Kalau boleh saya mahu 10 orang cahaya mata. Kalau ada rezeki, saya akan ambil lagi anak angkat sama ada diperkenankan hasrat dapat anak sendiri atau tidak.

“Rezeki saya semakin bertambah dengan kehadiran Tiara. Alhamdulillah, semoga anak ini membesar dengan sempurna. Saya dan isteri akan memberikan yang terbaik,” kongsinya.

Instagram percuma

Tiara kini mempunyai Instagram sendiri dengan jumlah pengikut melebihi 100,000 orang. Kata Achey, dia tidak mahu akaun Instagram anaknya itu dijadikan medium untuk mengeksploitasi keuntungan.

Dengan itu, Achey bersama isterinya bersepakat membantu mereka yang memerlukan dari sudut promosi produk secara percuma melalui akaun berkenaan.

“Ada individu yang memohon untuk melakukan rebiu produk lada di Instagram Tiara, kami terima dan tidak mengenakan sebarang bayaran.

“Apa yang lebih utama andai mereka sentiasa mendoakan Tiara berada dalam keadaan yang baik. Kami tidak terima wang ringgit kerana bagi kami doa lagi penting. Apatah lagi, akaun saya dan isteri sudah digunakan untuk tujuan sebegitu (rebiu produk berbayar dan promosi),” jelas Achey.

Ditebak pertanyaan berkenaan cara membesarkan Tiara dalam suasana glamor atau kemewahan, Achey berkata, dia tidak akan berbuat demikian, sebaliknya lebih ke arah kesederhanaan.

“Saya dan orang rumah akan beri apa yang dia perlu, bukan apa yang dia mahu. Saya tidak mahu dia membesar dengan tanggapan cahaya glamor itu seronok.

“Apa yang kami lalukan, dekatkan dia dengan suasana sederhana seperti sentiasa pulang ke kampung halaman di Ijok, Kuala Selangor,” ujar Achey lagi.

Sementara itu, dedah Achey, dia mempunyai alternatif sendiri apabila isterinya gagal menghasilkan susu badan sendiri.

“Isteri saya berusaha untuk memberikan susu badan untuk anak angkat, namun kurang berjaya. Jadi, doktor sarankan agar berhenti kerana risau akan menjadi punca kanser payudara.
“Pilihan lain yang saya ada hanyalah kakak saya, Nordiana. Dia kebetulan sedang menyusu badan, jadi dialah ibu susuan Tiara sekarang.

“Selain itu, biras saya pun menjadi ibu susuan Tiara. Jadi tiada masalah untuk halalkan hubungan Tiara dan keluarga kami. Kedua-dua keluarga muhrimnya,” kata Achey.

Kongsinya, urusan untuk menghalalkan Tiara dan keluarganya sedikit sebanyak menimbulkan kebimbangan sehingga dia merujuk pandangan ustaz.

“Saya mendapatkan pandangan ustaz dan mufti berhubung perkara ini sebab ia sangat merisaukan saya. Menurut mereka, Tiara perlu sekurang-kurangnya lima kali puas susuan. Syukur kerana dia sudah dapat lapan kali susuan.

“Urusan ini selesai pada Aidiladha lalu dan semuanya berjalan lancar. Tiara sudah jadi darah daging saya,” ujar Achey menutup bicara.

Achey yang mengambil anak angkat pada Ramadan lalu bernama Nur Tiara Zinnirah Nasir selepas lapan tahun mendirikan rumah tangga bersama isteri, Nor Hasanah Yahaya lega apabila isu ibu susuan selesai, sekali gus anaknya itu sudah menjadi darah daging mereka.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. BERANI KERANA BENAR - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER