Headlines News :
Home » » Pelajar Bangladesh dibakar atas arahan pengetua - polis

Pelajar Bangladesh dibakar atas arahan pengetua - polis

Written By zabidi on Friday 19 April 2019 | 10:47 am

DHAKA: Seorang pelajar perempuan dibakar sehingga mati di Bangladesh atas arahan pengetua selepas mangsa membuat laporan kerana diganggu secara seksual, kata polis hari ini.

Kematian Nusrat Jahan Rafi, 19, minggu lalu mencetuskan bantahan di seluruh negara Asia Selatan itu dengan Perdana Menteri Sheikh Hasina berjanji mendakwa semua yang terbabit.



Nusrat dipujuk ke bumbung sekolah agama dihadirinya di mana penyerang memintanya menarik balik aduan gangguan seksual difailkan dengan polis.

Apabila mangsa enggan, dia disimbah dengan minyak tanah dan dibakar.

Polis berkata hari ini, seorang daripada 17 individu yang ditahan dalam kaitan dengan kematiannya menuduh pengetua sekolah mengarahkan serangan itu.

“Pengetua mengarahkan mereka supaya memaksa Nusrat menarik balik kesnya atau membunuhnya jika enggan,” kata superintendan kanan polis Mohammad Iqbal yang mengetuai siasatan.

Nusrat membuat laporan polis akhir Mac lalu untuk melaporkan gangguan seksual serta membocorkan video menunjukkan ketua balai polis tempatan mendaftarkan aduannya namun menolaknya sebagai ‘bukan masalah besar.’

Mohammad berkata, sekurang-kurangnya lima yang ditahan termasuk tiga rakan sekelas Nusrat, mengikatnya dengan selendang sebelum membakar mangsa.

“Rancangan ialah melakukan insiden itu seperti bunuh diri. Namun ia gagal selepas mangsa berjaya turun dalam keadaan terbakar kerana selendangnya terbakar dan melepaskan ikatan pada tangan dan kaki,” katanya.

Mangsa mengalami lecur pada 80 peratus tubuhnya dan meninggal dunia di hospital 10 April lalu namun merakam video sebelum kematiannya, mengulangi dakwaan jenayah itu angkara pengetua sekolahnya.

“Pengetua mencabul saya. Saya akan berjuang sehingga nafas terakhir,” katanya sambil mendedahkan beberapa penyerangnya.

Abang Nusrat, Mahmudul Hasan Noman berkata, individu rapat dengan pengetua terbabit memberi tekanan supaya keluarganya menarik balik kes terhadapnya.

Sheikh Hasina berikrar, ‘tiada seorang pun penjenayah akan terlepas tindakan undang-undang.’ -AFP
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. BERANI KERANA BENAR - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER