Oleh Latifah Arifin
SAMBUTAN tahun baharu hijrah perlu mencapai matlamat sebenar, tepat
dan selari dengan kehendak Islam, apatah lagi dalam konteks hari ini,
masih ramai yang tidak menyedari falsafah di sebalik peristiwa agung
itu.
Ia bukan sekadar memperingati peristiwa hijrah Nabi Muhammad
SAW dan sahabat dari Makkah ke Madinah, sebaliknya membuahkan hikmah
cukup besar apabila kaum Muhajirin dan Ansar dipersaudarakan, manakala
Islam mula berkembang dan tersebar ke seluruh pelosok dunia.
Susulan
peristiwa hijrah itu juga menyaksikan takwim Islam mula diperkenalkan,
sekali gus ketetapan itu penanda aras kepada kehidupan Islam sebenar,
iaitu pemisahan antara hak dengan batil.
Malah, keistimewaan
Muharam perlu diketahui kerana ia diangkat sebagai bulan pertama dalam
kalendar hijrah dan dikenali sebagai bulan Allah atau ‘syahrullah.’
Pengerusi
Ikatan Ilmuwan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ISLAMI) Putrajaya, Mohd
Gunawan Che Ab Aziz, berkata akibat tidak ambil pusing, ramai menyambut
Maal Hijrah sebagai budaya ikut-ikutan.
“Ada ramai yang sambut
kerana orang lain meraikannya dan tidak kurang yang hanya melihat
sambutan Maal Hijrah sebagai alternatif kepada sambutan tahun baharu,
dengan beranggapan kita perlu sambutan yang kelihatan lebih Islamik.
“Hijrah
ini sebenarnya perkara penting kerana ia bukan sekadar perpindahan
Rasulullah SAW dan sahabat ke Madinah, kerana impaknya mewujudkan surah
Makkiyah dan Madaniyah dalam al-Quran,” katanya.
Berbicara
mengenai tahun baharu hijrah, Mohd Gunawan berkata, ramai salah faham
termasuk mengaitkan tahun pertama hijrah itu bermula pada detik
penghijrahan Rasulullah SAW ke Madinah.
“Sebenarnya dalam tradisi
kehidupan orang Arab, mereka tidak ada ketetapan bilangan tahun,
sebaliknya kiraan hanya mengikut bulan seperti Safar, Rejab dan
Rabiulawal yang berlaku sekian lama serta berterusan.
“Cuma
apabila kedatangan Islam, Rasulullah SAW mengajar penting untuk memiliki
penanda tarikh, tetapi waktu itu masih belum wujud bilangan tahun.
“Maka,
sejarah takwim Islam sebenarnya hanya bermula pada zaman pemerintahan
Khalifah Saidina Umar al-Khattab RA pada 20 Jamadilakhir tahun 17
Hijrah,” katanya.
Mengulas lanjut sejarahnya, Mohd Gunawan
berkata, ia bermula apabila pengaruh Islam mula berkembang luas ke
seluruh pelosok negara Arab, termasuk di Basrah, Iraq.
“Pada satu
masa, Umar menghantar surat kepada gabenor di Basrah, iaitu Abu Musa
al-Ashaari dan ketika membalas semula, antara ungkapan disebut adalah
ketidakpastian sama ada dihantar pada Syaaban tahun sebelumnya atau pada
tahun berkenaan.
“Perkara ini dilihat secara mendalam kerana boleh menimbulkan implikasi kepada tadbir urus sesebuah negara.
“Justeru,
Umar ingin melakukan inovasi supaya urusan pentadbiran dapat
dimantapkan, sekali gus lebih tersusun, cekap dan telus,” katanya.
Beliau
berkata, hasil perbincangan dengan sahabat lain, muncul pelbagai
pandangan berbeza mengenai bagaimana untuk memulakan kalendar Islam.
“Umar
waktu itu mendengar pelbagai cadangan, termasuk dikira sempena tarikh
kelahiran Rasulullah SAW dan detik Baginda diangkat menjadi Rasul.
“Bagaimanapun,
pendapat diterima dan disepakati Umar bersama Saidina Uthman Affan RA
dan Saidina Ali Abu Talib RA, adalah mengira kalendar Islam bermula
detik hijrah Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah,” katanya.
Mohd
Gunawan berkata, kefahaman mengenai kemuliaan Muharam juga perlu
diketahui hingga ia diambil sebagai bulan pertama dalam takwim Islam.
“Berdasarkan
hadis riwayat Imam al-Bukhari, ia antara empat bulan haram, iaitu
dimuliakan dan ini dipraktikkan seperti tidak boleh berlakunya
peperangan sepanjang tempoh itu.
“Muharam juga istimewa kerana
dimuliakan sebagai bulan Allah SWT. Apabila makhluk atau perkara itu
dinisbahkan kepada-Nya, maka ia menunjukkan kemuliaan.
“Nama
Muharam juga dinisbahkan dalam syariat Islam sendiri, manakala orang
Arab Jahiliah mengenalinya sebagai Safar Awal,” katanya.
Justeru, antara amalan sunnah yang digalakkan sepanjang bulan ini adalah dengan melaksanakan puasa sunat.
“Nabi Muhammad SAW berkata, bulan yang paling baik untuk berpuasa selepas Ramadan ialah puasa pada Muharam.
“10
Muharram ialah satu tarikh sangat penting dan dimuliakan Rasulullah SAW
hingga disunatkan untuk berpuasa, iaitu dipanggil al-Asyura.
“Bagaimanapun, dalam mazhab Shafie, ulama menyatakan sunat untuk kita berpuasa pada 9,10 dan 11 Muharam,” katanya.
Antara
fadilat terbesar puasa pada 10 Muharam yang tidak sepatutnya diabaikan
adalah diampunkan dosa seorang hamba itu bagi tempoh setahun yang lalu.
Mohd
Gunawan turut memberikan pencerahan mengenai amalan membaca doa awal
dan akhir tahun, yang sinonim dengan sambutan tahun baharu hijrah.
“Hukum
berdoa ini seperti disebut ulama, ia termasuk sebagai perintah Allah
SWT dan ia tidak ditentukan masa untuk melaksanakannya.
“Maka,
dalam persoalan boleh atau tidak membaca doa awal dan akhir tahun, ia
tidak menjadi masalah walaupun bukan amalan Rasulullah SAW.
“Adalah
lebih baik doa ini dibaca dan dihayati bersama dengan kefahaman kita
terhadap takwim serta amalan hijrah itu sendiri,” katanya.
Beliau turut menyentuh kebiasaan umat Islam yang gemar memasang azam setiap kali tiba tahun baharu.
“Tidak
semestinya pada tahun baharu sahaja menjadi masa terbaik untuk pasang
azam, sebaliknya sebagai umat Islam sentiasa mengingatkan diri sendiri
untuk menjadi lebih baik setiap hari.
“Apa yang lebih penting,
lembaran hijrah ini sentiasa dihidupkan dengan meletakkan matlamat
memelihara dan menegakkan agama Allah SWT,” katanya.
Abu Qirsafah
RA meriwayatkan Nabi Muhammad SAW bersabda: “Wahai manusia, berhijrahlah
dan berpegang teguhlah dengan Islam. Ini adalah kerana selama jihad
kekal, selama itulah hijrah (keluar di jalan Allah SWT) akan
berkekalan.” (HR Tabrani)
Fahami sejarah, maksud hijrah
Written By zabidi on Monday, 2 September 2019 | 12:55 pm
Labels:
Artikel
Post a Comment