Oleh MUNIRAH AZIZ
UNGKAPAN yang enggan kita dengar daripada pegawai bank
‘Permohonan pinjaman anda ditolak’, namun ia tidak bermakna anda tidak
lagi akan mendapat pinjaman dan permohonan anda akan ditolak selamanya.
Disebabkan oleh pertumbuhan ekonomi yang pantas, industri perbankan
telah menjadi lebih berdaya saing. Oleh itu, bank telah mengambil
pendekatan yang sistematik dalam pemprosesan pinjaman/gadai janji.
Pendekatan yang sistematik ini telah menyebabkan keadaan perbankan
kompleks di mana bank akan memulakan dasar dan sistem pemarkahan kredit
untuk memutuskan jika bank ingin anda menjadi pelanggan gadai janji
mereka, jumlah kredit yang anda layak dan juga meramalkan peluang anda
untuk mengelak pembayaran balik pinjaman.
Pengetahuan adalah kunci memastikan ada mempunyai rekod kewangan
sempurna akan meningkatkan peluang baik dengan baik. Ini bermakna bank
akan memberikan anda lebih kredit untuk memanfaatkan pelaburan terbesar
anda.
Bagaimanapun, pada hari ini, kira-kira 50 peratus permohonan gadai
janji ditolak biarpun majoriti pemohon mempunyai keupayaan pembayaran
balik dan berkemampuan ditolak. Memetik laman web propertyguru.com,
terdapat beberapa sebab permohonan pinjaman anda ditolak.
1) Memohon di bank yang salah
Setiap bank mempunyai syarat kelayakan yang berlainan. Pinjaman anda
mungkin diluluskan oleh satu bank dan mungkin tidak untuk bank lain.
Masalah akan bermula jika anda memohon pinjaman di beberapa bank yang
berlainan dalam masa yang sama tanpa menyedari bahananya.
Tahukah anda, Bank Negara Malaysia (BNM) boleh menjejaki permohonan pinjaman dan status peminjam?
Jika anda memulakan permohonan pinjaman di beberapa bank dan kemudian
ditolak, rekod permohonan anda akan kekal dan kemungkinan ada akan sukar
memohon pinjaman lain di masa hadapan walaupun memenuhi syarat
kelayakan.
Setiap bank mempunyai risiko yang berbeza. Permohonan anda mungkin
ditolak kerana mempunyai banyak kad kredit dan mungkin kerana tidak
langsung mempunyai kad kredit. Situasi adalah bergantung kepada syarat
bank.
2) Skor pemarkahan permohonan rendah
Bank hari ini juga lebih cekap dan kompleks. Kebanyakan bank telah
melaksanakan skor pemarkahan permohonan untuk menganalisis profil
pelanggan seperti umur, di mana anda tinggal, tahap pendidikan, status
perkahwinan dan sebagainya.
Kebanyakan maklumat ini dikumpulkan dan dalam setiap pertanyaan, skor
yang diberi berdasarkan maklumat yang anda berikan. Ia tidak semudah
memberikan skor rawak untuk setiap soalan, tetapi skor berdasarkan
maklumat terperinci menggabungkan butiran.
3. Skor kredit yang tidak memuaskan
Bank bergantung kepada skor kredit pada masa kini dalam proses membuat
keputusan. Skor kredit menganalisis kelakuan pembayaran balik anda
berdasarkan CCRIS anda.
Pada asasnya, skor kredit menandakan petunjuk kepada bagaimana bijak
anda menguruskan wang anda pada masa lalu. Bagaimanapun, dasar dan
keperluan berbeza antara satu bank ke satu bank yang lain kerana setiap
bank mempunyai risiko sendiri.
Terdapat banyak cara untuk menilai CCRIS anda seperti di bawah yang membolehkan pinjaman anda gagal:
- Tiada rekod dalam CCRIS (CCRIS sifar tidak semestinya baik)
- Bilangan kad kredit anda baru mendaftar untuk Frekuensi
tinggi pinjaman dalam tempoh yang singkat (dalam 6 bulan terakhir)
- Kad kredit (s) yang menunjukkan penggunaan yang tinggi (perbelanjaan yang tinggi)
- Kad Kredit (s) dengan status 'lebih had'
- Corak pembayaran balik dalam tempoh 12 bulan yang lepas
- Sama ada anda amat memanfaatkan pinjaman tidak bercagar (s) (pinjaman peribadi)
4. Ditolak kerana Peraturan Kredit
Walaupun, skor kredit anda tinggi, namun, bank masih boleh menolak
pinjaman anda dengan peraturan kredit seperti terlepas bayaran lebih
dari tiga kali dalam tempoh enam bulan, terlepas bayaran bulanan semasa
dan sebagainya.
Bank melihat prestasi anda yang terdahulu untuk mengukur prestasi masa
depan anda. Bank juga akan melihat tahap memanfaatkan anda. Jika anda
mempunyai rekod pembayaran balik yang buruk, kemungkinan anda tidak akan
mendapatkan pinjaman anda diluluskan.
Trend pembayaran balik boleh dengan mudah diperoleh melalui CCRIS.
Menunjukkan sebarang pengelakan bayaran dari 2 bulan dan ke atas akan
mengurangkan peluang anda untuk mendapatkan pinjaman yang diluluskan.
Perkara-perkara yang menjadi lebih teruk jika anda sudah mempunyai pinjaman sedia ada di bank yang anda sedang memohon.
Tingkah laku pembayaran balik keseluruhan anda akan dikaji semula,
dengan corak pembayaran anda. Ini akan menjejaskan permohonan pinjaman
semasa anda - dengan cara yang baik atau buruk.
5. Status buruk dalam CCRIS
Jika anda mempunyai mana-mana akaun yang pembayaran balik tidak dibuat
dalam tempoh yang berpanjangan (biasanya lebih dari 6 bulan untuk
pinjaman peribadi atau kad kredit, yang berpotensi lebih lama untuk
pinjaman bercagar), rekod anda boleh ditandakan ‘merah’ sebagai "akaun
perhatian khusus" di CCRIS anda.
Secara amnya, bank-bank tidak akan meneruskan kelulusan pinjaman anda
apabila melihat apa-apa tanda ‘merah’, walaupun anda mempunyai rekod
prestasi yang baik untuk kemudahan kredit anda yang lain dalam CCRIS
anda.
Jika anda mendapatkan khidmat nasihat bank sekiranya berlaku keingkaran
bayaran dalam memenuhi pembayaran balik bulanan, bank biasanya akan
menawarkan untuk menyusun semula atau penjadualan semula pinjaman anda.
Biasanya bank akan melanjutkan tempoh bayaran balik dan menurunkan bayaran bulanan anda.
Perbuatan itu dianggap sebagai masalah kewangan yang berpotensi dan
walaupun anda terus membuat bayaran segera di bawah skim ini; bank
mempunyai tanggungjawab untuk melaporkan kemudahan anda seperti yang
disusun semula.
Bank-bank lain mungkin tidak mahu memberi apa-apa kemudahan gadai janji
baru kerana anda akan dilihat sebagai tidak dapat menguruskan hutang
anda yang sedia ada.
Tanda amaran yang lain daripada CCRIS seperti mendapatkan khidmat AKPK
(perkhidmatan pengurusan hutang di bawah Bank Negara) atau tindakan
undang-undang diambil terhadap anda sebelum ini.
6. De-Cheque
Mengekalkan disiplin dalam kemudahan cek anda adalah penting. Jika anda
mempunyai 2 atau lebih cek tendang dalam tempoh 12 bulan yang lalu,
kebanyakan bank tidak akan meneruskan permohonan pinjaman perumahan
anda.
Rekod itu akan kekal, tidak kira akaun yang terjejas ditutup atau akaun belum dari bank anda memohon untuk pinjaman.
7) Kebankrapan
Jika anda secara rasmi diisytiharkan muflis, anda tidak akan memperoleh
apa-apa pinjaman baru, membiayai semula atau apa-apa kemudahan
penambahan gadai janji.
Status kebankrapan disiarkan dalam akhbar harian. Jika anda telah
diisytiharkan bankrap, sama ada dengan bank tertentu, individu atau
pertubuhan, rekod anda akan disebaraikan secara tetap di CTOS sebagai
rujukan.
CTOS menyenaraikan dan mengumpulkan status muflis, yang diterbitkan
dalam sumber-sumber awam. CCRIS hanya mengetahui status kebankrapan itu,
jika anda diisytiharkan muflis oleh bank.
8. Nisbah Hutang (DSR)
Mengetahui nisbah hutang anda kepada pendapatan adalah penting dan
utama dalam memastikan pinjaman anda diluluskan. Ini adalah formula yang
digunakan oleh bank-bank untuk menilai tahap kemampuan anda.
DSR dikira berdasarkan jumlah semua hutang bulanan anda - dipanggil
hutang berulang / komitmen, termasuk jumlah pinjaman anda pada gadai
janji, pinjaman kereta, pinjaman peribadi, bayaran bulanan minimum anda
di mana-mana hutang kad kredit, pinjaman anda yang lain, bersama-sama
dengan komitmen bulanan untuk permohonan semasa, dibahagikan dengan
pendapatan bersih - selepas potongan cukai pendapatan / KWSP / Perkeso
(yang mana berkenaan).
Ini telah menjadi sebab penolakan yang paling biasa, di mana kira-kira
35 peratus kepada 40 peratus daripada pinjaman ditolak kerana ini.
Bank-bank yang berbeza mempunyai DSR potong yang berbeza atau
mengehadkan (contohnya: 60 peratus, 70 peratus atau ada yang sehingga 80
peratus).
9) Tidak menyerahkan dokumen pendapatan betul dan dokumen-dokumen lain yang diperlukan
Dokumentasi pendapatan adalah perkara yang paling biasa di mana permohonan boleh ditolak.
Bank-bank yang berbeza mempunyai keperluan dokumentasi pendapatan yang
berbeza dan juga akan mempunyai kaedah yang berbeza untuk memperoleh
pendapatan dari dokumen-dokumen yang dikemukakan.
Ini bermakna bahawa dari dokumen yang sama yang telah dikemukakan,
bank-bank boleh memperoleh pendapatan dengan varian sehingga 50 peratus.
Ini yang sering berlaku apabila anda tidak menyediakan dokumen yang
mencukupi atau ia adalah berubah-ubah.
Secara umumnya, untuk sumber pendapatan tetap, perkara utama untuk
menunjukkan di sini adalah bahawa anda menyumbang KWSP dan membayar
cukai anda. Ini akan dinyatakan dalam slip gaji anda jika itu adalah
dokumen pendapatan yang diperlukan.
Untuk mereka yang berpendapatan berubah-ubah / golongan yang memperoleh
komisen (yang termasuk golongan berpendapatan tetap dengan sebahagian
daripada pendapatan yang disumbangkan oleh elaun atau insentif), yang
penting di sini adalah untuk menunjukkan kestabilan pendapatan.
Bank-bank akan memerlukan pendapatan bulan mencukupi biasanya tempoh 6
bulan. Jika terdapat turun naik yang tinggi dalam pendapatan anda
(dalam bulan tertentu), anda perlu menyediakan lebih banyak dokumen
untuk membenarkan kestabilan pendapatan anda.
Pastikan bank anda tahu jika anda berada di suku, separuh atau komisen
skim tahunan kerana anda tidak mahu dilihat sebagai seorang individu
dengan perbezaan yang sangat tinggi dalam pendapatan bulanan.
10. Pekerjaan
Anda mungkin perlu sekurang-kurangnya 3 hingga 6 bulan pengalaman
bekerja dalam usaha untuk anda untuk mendapatkan pinjaman pertama anda.
Mempunyai pekerjaan yang menyediakan caruman KWSP walaupun pendapatan
anda tidak tinggi adalah penting.
Bank-bank tertentu mungkin tidak menawarkan pinjaman jika gaji anda
dibayar oleh deposit tunai. Kesinambungan pekerjaan dan berapa lama anda
bekerja dengan majikan adalah satu faktor penting dalam mendapatkan
pinjaman yang diluluskan
10 sebab bank tolak permohonan pinjaman anda
Written By zabidi on Tuesday, 27 October 2015 | 9:37 am
Labels:
Artikel
Post a Comment