Oleh TUAN GURU HASHIM JASIN
PENDEKATAN matang dalam tindakan politik telah
membolehkan Islam bangkit dalam sejarah manusia dari sebuah agama yang
ditentang keras di Mekah, menjadi sebuah agama yang diterima oleh semua
bangsa dan budaya di seluruh dunia. Matang ertinya bertindak mengikut
pertimbangan iman dan akal, bukannya mengikut hawa nafsu, serakah,
kesumat dan sentimen sehingga menolak kebenaran sebagai benar dan
kebatilan sebagai batil.
Inilah ingatan Allah SWT kepada Nabi Daud AS yang menjadi ibrah
sepanjang zaman untuk orang-orang yang beriman. Allah SWT berfirman yang
bermaksud, "Wahai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah
(penguasa) di muka bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara
manusia dengan al-Haq (wahyu Allah) dan janganlah kamu mengikuti hawa
nafsu, karena ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya
orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat,
karena mereka melupakan hari perhitungan" (Shad: 26).
Allah SWT memerintahkan Nabi Daud AS supaya tidak mengikuti hawa
nafsu kerana ia bukan sahaja menyesatkan manusia, tetapi ia menjadi
gantian terhadap hukum dan perintah Allah (al-Haq). Sesiapa yang tidak
berpegang dengan wahyu Allah, pada hakikatnya dia telah mengikuti hawa
nafsu, sehingga seluruh pertimbangannya adalah berasaskan sentimen yang
sempit, kebencian dan dendam serta tidak berasaskan kebenaran.
Agenda bertindak berasaskan kebenaran, menyokong apa sahaja yang
benar dan menolak segala kemungkaran inilah yang membentuk tindakan yang
matang. Pertimbangan yang berasaskan wahyu adalah tidak dibelit oleh
muslihat dan kepentingan sempit, sebaliknya mengutamakan kebenaran
berasaskan syariat yang diturunkan oleh Allah. Inilah yang dicontohkan
oleh Rasulullah SAW dalam seerahnya.
Perihal kematangan Rasulullah SAW dalam dakwahnya telah banyak
dicatat oleh para ulamak, sehingga zahir kebijaksanaan yang memberikan
kemenangan besar kepada Islam. Dalam peristiwa dakwah di Taif misalnya,
Baginda telah menerima layanan yang sangat buruk daripada pendudukan
Taif. Baginda bukan sahaja ditolak dakwahnya, dicerca dan dimaki, bahkan
dicederakan. Pada saat itu, datang malaikat menawarkan azab untuk
dihempapkan ke atas penduduk Taif. Ketika Baginda mempunyai pilihan
untuk melepaskan dendam terhadap kejahatan penduduk Taif, Baginda
bertindak matang dengan mendoakan agar lahir dari sulbi mereka pendukung
agama Allah, bah merayu kepada Allah agar mereka diberikan petunjuk.
Begitu juga ketika pembukaan Kota Mekah, Baginda telah mengambil
tindakan matang dengan menjadikan rumah Abu Sufian sebagai tempat
perlindungan kepada orang Mekah. Abu Sufian, pemimpin Mekah yang sangat
keras memusuhi Islam telah merasakan dirinya diberikan penghormatan
tinggi oleh Nabi SAW, sehingga tunduk dia akhirnya kepada Islam. Dalam
masa yang sama, Nabi SAW menyenaraikan tokoh-tokoh Mekah mesti
dihapuskan termasuk Ikrimah bin Abu Jahal. Tetapi apabila Ikrimah datang
kepada Baginda dengan mengucapkan syahadah, beliau segera dimaafkan.
Kerana dua tindakan matang ini, seluruh negeri Mekah menyerah diri
kepada Islam dan terbukanya kemenangan.
Dua contoh tindakan matang Rasulullah SAW ini adalah secebis dari
ratusan kisah kebijaksanaan Baginda yang sepatutnya menjadi tauladan dan
ikutan terbaik kepada seluruh pejuang Islam. Bukankah Rasulullah SAW
telah mempelopori politik matang dalam sejarah Islam? Maka mengapa orang
yang berjuang di jalan Allah terpengaruh dengan politik sentimen?
Sentimen yang dibina tanpa asas kebenaran, sebaliknya diselaputi
kesempitan fikiran akan menimbulkan taksub dan perasaan asobiyah yang
menyesatkan. Perjuangan sempit seperti inilah yang ditegaskan oleh
Rasulullah SAW sebagai "bukan dari kalangan kami!" (Riwayat Abu Daud).
Dalam hal ini, PAS sebagai sebuah gerakan Islam yang berkecimpung
dalam arena politik negara, kita telah memilih untuk mengikuti jejak
Rasulullah SAW dengan berpolitik secara matang. Kita memilih antara dua
kemudharatan - bertaawun dengan orang Islam yang zalim atau bertahaluf
dengan orang bukan Islam yang keras sikapnya terhadap Islam (juga suatu
kezaliman menurut pandangan Islam). Kita tidak menyokong, bahkan
menentang tanpa kompromi terhadap semua bentuk kezaliman dan
penyelewengan Umno/BN. Tetapi kita harus mengakui mereka adalah kelompok
orang Islam yang masih boleh dimanfaatkan untuk membela Islam seperti
isu Rohingya, Palestin dan pindaan Akta 355 juga.
Berbanding dengan DAP yang mempunyai sikap yang keras terhadap Islam,
anti Islam dan sentiasa menolak sebarang usaha menegakkan Islam. Kita
pernah dua kali bertahaluf dengan DAP melalui Barisan Alternatif
(1999-2001) dan Pakatan Rakyat (2008-2015), ketika mana DAP bersikap
lunak terhadap Islam. Terkeluarnya DAP dari BA pada 2001 adalah kerana
keras sikap mereka terhadap negara Islam, sedangkan pegeseran pada 2015
juga berkait usaha PAS melaksanakan undang-undang syariat di Kelantan.
Ketika kita tidak dapat menerima sama sekali politik anti Islam yang
didukung oleh DAP dan tindakan zalim BN ke atas rakyat, kita sebenarnya
mempunyai sasaran bahawa ahli-ahli Umno dan penyokong BN adalah mad'u
kita. Seperti Nabi SAW mengharapkan lahirnya pejuangan-pejuang Islam
dari sulbi penduduk Taif, PAS juga mengharapkan lahirnya
penyokong-penyokong Islam dari sulbi Umno. Kebencian mereka terhadap
kebobrokan Najib Razak akan menguatkan Islam dengan sikap pemaaf kita
dan kesediaan kita memberikan penghormatan terhadap bekas-bekas pemimpin
mereka.
Kita mempelajari seni politik Rasulullah SAW yang sangat matang itu,
dan kita sepatutnya mengambil pendekatan serupa dalam menjana kemenangan
Islam. Kita tidak akan biarkan diri kita tersepit atau dipermainkan
oleh mana-mana pihak, sebaliknya kita memanfaatkan kekuatan yang kita
miliki untuk tawar-menawar yang memberikan keuntungan kepada Islam.
Rasulullah SAW pelopor politik matang
Written By zabidi on Sunday, 5 February 2017 | 10:18 am
Labels:
Politik
Post a Comment