Oleh Prof Madya Datuk Dr Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim
ISLAM agama yang sangat prihatin terhadap manusia, tidak hanya
mementingkan kebajikan golongan atasan tetapi turut memberi perhatian
kepada fakir dan miskin. Oleh itu, Allah SWT menjadikan ibadat korban
sebagai cara untuk menjamin kebajikan mereka yang kurang berkemampuan.
Ia memberi impak tinggi terhadap sosial masyarakat dengan mengeratkan
hubungan silaturahim antara adik-beradik, jiran tetangga, sahabat handai
dan ramai lagi. Inilah rahmat Allah SWT kepada manusia tanpa mengira
pangkat, darjat, usia dan bangsa.
Korban antara ibadat yang
sering dilakukan Nabi Muhammad SAW sebagai galakan kepada umatnya.
Hal
ini dapat dibuktikan melalui hadis Baginda yang bermaksud:
“Perkara pertama yang kami lakukan pada Aidiladha ialah solat (hari
raya), kemudian kami pulang untuk korbankan binatang, sesiapa sahaja
dalam kalangan kamu yang berbuat demikian, maka kamu mendapat sunah
kami, (Riwayat Muslim).
Berdasarkan hadis ini, ulama
mazhab Shafie mengklasifikasikan ibadat korban sebagai sunah yang tidak
pernah ditinggalkan Baginda SAW sejak ia disyariatkan. Ada banyak hikmah
di sebalik pensyariatan ibadat korban.
Pertama, mendekatkan kita
dengan Allah SWT menerusi ibadat dilakukan. Firman Allah SWT bermaksud:
“Solatlah kamu dan kemudian lakukanlah ibadat korban.” (al-Kauthar,
ayat 2). Berdasarkan ayat ini, Allah SWT menggalakkan umat Islam
menunaikan solat sunat hari raya dan disusuli ibadat korban.
Menerusi dua cara ini, mereka mendapat pahala besar, sekali gus mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Hikmah kedua, korban sebagai penghubung dan pengikat silaturrahim
antara manusia. Sebagai menyahut seruan ini, Imam al-Ghazali menjelaskan
kaedah pembahagian daging korban seseorang itu kepada tiga bahagian,
iaitu masing-masing satu pertiga kepada fakir miskin yang beragama
Islam; sahabat handai, jiran tetangga, adik-beradik walaupun mereka itu
daripada golongan berharta serta terakhir dimakan oleh pemilik dan
dihadiahkan kepada ahli keluarganya yang terdekat.
Melaluinya
daging korban dibahagikan sama rata kepada mereka yang berhak, di
samping itu hubungan silaturahim dan kekeluargaan juga turut terjalin.
Inilah dinamakan kasih sayang seperti sabda Baginda Nabi SAW: “Tidak
beriman seseorang itu dengan Allah dan hari kiamat sehinggalah dia
menyayangi saudaranya seperti mana dia menyayangi dirinya sendiri.”
(Riwayat Muslim)
Sabda Nabi SAW lagi: “Tidak patut seseorang itu
dinamakan sebagai beriman selagi dia tidur dalam keadaan kenyang
sedangkan jiran tetangga yang berada berhampirannya dalam keadaan lapar
dan dia mengetahuinya.” (Riwayat Tabrani dan Baihaqi).
Korban juga mendidik manusia memberi sesuatu yang terbaik dan bernilai kepada orang yang dikasihinya.
Perkara ini dapat dibuktikan apabila disyaratkan terhadap haiwan yang
bakal dikorbankan itu memiliki sifat yang baik dan sempurna tubuh badan
tanpa sebarang kecacatan, sama ada bersifat sementara atau pun kekal.
Sabda Nabi SAW: “Empat sifat yang menyebabkan haiwan tidak sah untuk
dikorbankan, (haiwan) yang buta sebelah mata, yang jelas berpenyakit,
yang jelas tempang kakinya dan yang terlalu kurus hingga tidak berotak”.
(Riwayat al-Tirmizi).
Hadis di atas jelas menunjukkan Islam
menyuruh kita menghadiahkan sesuatu yang bernilai dan baik kepada mereka
yang kita sayang. Namun, perkara ini tidak diambil peduli sebahagian
pihak apabila ada yang sanggup menyimpan barangan bernilai untuk diri
sendiri, manakala yang tidak bernilai dihadiahkan kepada orang lain
khususnya fakir miskin.
Contohnya memberi saki-baki makanan yang
tidak lagi bernilai seperti lemak, tulang, kulit, kepala, tapak kaki
haiwan korban dan sebagainya kepada golongan yang memerlukan. Perbuatan
sedemikian bercanggah ajaran Nabi SAW.
Hikmah keempat, mendidik
manusia agar sentiasa bersyukur kepada Allah atas nikmat rezeki yang
dikurniakan kepada kita dalam pelbagai cara; kaya dengan cara kaya,
miskin dengan cara miskin.
Namun, ramai juga umat Islam hari ini
tidak bersyukur dengan nikmat, sehingga ada dalam kalangan mereka
sanggup meninggalkan solat, puasa, zakat dan sebagainya hanya kerana
sibuk mengejar urusan dunia, sedangkan semua ibadah itu tanda kesyukuran
kita kepada Allah SWT.
Berdasarkan falsafah korban, dapatlah
disimpulkan ibadat ini sangat baik untuk diamalkan umat Islam yang
berkemampuan. Mereka yang menghabiskan hartanya untuk kebajikan pasti
akan beroleh rahmat dan pahala daripada Allah SWT.
Namun, jangan
pula penerima daging korban memandang remeh balasan yang perlu
dikembalikan kepada Allah atas nikmat yang diberikan melalui ibadat
korban itu.
Adalah tidak adil penerima daging korban tidak
menunaikan ibadat solat sama ada yang fardu ataupun sunat hari raya.
Lebih menyedihkan ada sebahagian fakir miskin sanggup menunggu daging
korban di pekarangan masjid tanpa menunaikan solat sunat hari raya dan
mendengar khutbah sedangkan mampu berbuat demikian.
Mereka menginginkan nikmat daripada Allah, tetapi tidak pandai bersyukur kepada-Nya.
Justeru, marilah kita sama-sama menyemarakkan hari raya korban dengan ibadat dan keinsafan diri.
Penulis adalah Ketua Jaringan Industri, Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Home »
Bicara Islam
» Syariat ibadat korban tonggak perpaduan
Syariat ibadat korban tonggak perpaduan
Written By zabidi on Friday, 9 August 2019 | 5:59 pm
Labels:
Bicara Islam
Post a Comment