Oleh Oleh Wan Ahmad Fayhsal
PILIHAN Raya Umum Ke-15 (PRU-15) bakal menyaksikan warganegara berusia 18 tahun dan ke atas akan dibenarkan mengundi.
Rasionalnya sering kali diperkatakan ialah kempen sinonim dengan
singkatan ‘undi 18’ ini adalah pemerkasaan kepada orang muda dalam
menentukan hala tuju negara.
Benar dengan usia 18 tahun
masih belum sempurna dalam memahami situasi politik negara. Rata-rata
hanya mampu fokus kepada pencapaian akademik dan pekerjaan bagi mengubah
nasib diri dan keluarga
.
Pelajar pada peringkat menengah
rendah dan tinggi kurang menunjukkan minat terhadap sistem pemerintahan
negara dan politik. Justeru, mana mungkin kita meletakkan beban pada
bahu mereka untuk memilih pemerintah yang akan menerajui negara.
Harus diingat menjelang PRU-15, dianggar 15 juta atau 66 peratus pengundi berusia 18 hingga 40 tahun.
Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, menegaskan
kerajaan harus membina pathway (landasan) kondusif dalam proses
mematangkan golongan muda.
Jika landasan tidak dibina,
selamanya orang muda akan terus dikesampingkan dalam proses
pendemokrasian negara. Logiknya, jika orang muda (seawal usia 18 tahun)
dibenarkan mengundi, akan terbit kesedaran untuk mereka memahami sistem
pemerintahan negara.
Seiring hasrat membina persekitaran kondusif, ‘undi 18’ boleh dilihat sebagai metodologi memperkasa orang muda.
Jadi, ‘undi 18’ memerlukan perancangan strategik yang lengkap dan
menyeluruh agar rasional ini dapat diterjemahkan dalam bentuk pulangan
(pelaburan) kepada negara. Lantas beberapa rangka kerja harus diambil
perhatian.
Dapatan Indeks Belia Malaysia 2017 oleh
Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IYRES) mendapati
pembabitan dan kecaknaan belia dalam menyantuni isu politik masih
rendah.
Rata-rata kurang menunjukkan minat terhadap
situasi politik negara menyebabkan kurangnya kesedaran untuk mengundi.
Alasan diberikan ialah politik sebagai entiti yang tidak berkait rapat
dengan mereka dan hanya membuang masa.
Ketidakpercayaan kepada kerajaan dan ketelusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) antara faktor penyumbang senario ini.
Kerajaan khususnya Kementerian Belia dan Sukan (KBS) harus mengenal
pasti tahap kecenderungan berpolitik dalam kalangan orang muda,
menganalisa dan mengemukakan jalan jalan penyelesaian bagi sebarang
tindakan.
Memandangkan seawal usia 18 tahun orang muda
dibenarkan mengundi, maka pengetahuan harus dibekalkan agar pembabitan
mereka dalam PRU benar-benar menyumbang kepada kebaikan negara.
Subjek Sejarah Malaysia harus diberi penekanan dan perlunya ada fokus
terhadap perjalanan negara pasca merdeka. Kefahaman bukan hanya
berdasarkan teori dan hafalan, tetapi memberi penekanan terhadap
pemahaman dan penghayatan. To love Malaysia is to know Malaysia.
Elemen kenegaraan harus diasimilasikan bersama subjek Sejarah pada
peringkat menengah tinggi. Tanggungjawab sebagai warganegara harus
diterapkan mengikut acuan lima prinsip Rukun Negara. Ini bukan proses
doktrinisasi terhadap sesebuah agenda, sebaliknya usaha mengembalikan
nostalgia proses pembinaan negara di awal kemerdekaan sehingga kini.
Kita perlu menghidupkan Rakan Muda sebagai satu inisiatif kebersamaan orang muda mengikut tema bersesuaian jiwa mereka.
Merapatkan jurang pelajar bandar dan luar bandar. Penilaian orang muda
di kawasan bandar pasti berbeza dengan kemahuan rakan di luar bandar.
Wawasan, hala tuju dan cabaran juga pasti tidak sama antara keduanya.
Sekiranya kita membiarkan jurang ini wujud dan terus melebar, PRU-15
gagal mempersembahkan suara orang muda yang kolektif kerana ia akan
menampilkan pelbagai pemboleh ubah di setiap sudut.
Orang
muda juga tidak dapat disatukan dalam proses pendemokrasian negara.
Rentetan itu, kerajaan yang akan dibentuk gagal memahami hasrat golongan
muda atau merencana agenda pembangunan bagi golongan sasar itu.
Program cakna politik kenegaraan dan pembentukan sahsiah pelajar.
Kebanyakan parti politik sudah melaksanakan ‘sekolah politik’ sesuai
dengan keperluan parti dalam merekrut pelapis. Hasilnya, pendidikan
diberikan menjurus ke arah kekuatan parti dan kurang memberi penekanan
terhadap Malaysia serta proses pembinaan negara.
Sebagai
badan kerajaan, terutama KBS (dengan kerjasama Kementerian Pendidikan
dan SPR) harus mengambil inisiatif dalam memberikan silibus politik
kenegaraan jauh melangkaui politik kepartian.
Pembentukan sahsiah dan jati diri Malaysia perlu dipupuk. What does it take to be a good Malaysian? Am I Malaysian?
Semestinya pelajar tertanya-tanya dan kita seharusnya menyediakan naratif yang efektif kepada mereka.
Orang
muda juga harus membuktikan umur bukan kayu ukur kematangan dalam
menyumbang kepada negara. Maka tugas selanjutnya menuntut kita
menyediakan platform kukuh bagi mereka untuk mengundi.
Kita tidak mahu perubahan Perlembagaan ini dilihat sebagai tindakan
populis pemerintah, sebaliknya sebagai mekanik ke arah pembinaan negara
lebih dinamik, seimbang dan syumul.
Penulis adalah Ketua Koordinator Akademi Harimau Asia
'Undi 18' terajui perubahan politik negara
Written By zabidi on Wednesday, 7 August 2019 | 12:18 pm
Labels:
Rencana
Post a Comment