Oleh USTAZ ZAINUDIN HASHIM
DALAM al-Quran ada menyebut mengenai doa
Nabi Adam dan Nabi Musa a.s. yang mengaku bahawa mereka berdua ada
melakukan kezaliman terhadap diri sendiri.
Kesalahan/kezaliman
yang diperakui oleh Nabi Adam kerana baginda telah menyalahi larangan
Allah daripada mendekati pokok yang terlarang, malah baginda memakan
buahnya, akhirnya baginda dan isterinya Hawa diperintahkan keluar dari
syurga.
Maka mereka berdua berdoa ke hadrat Allah SWT agar
kezaliman yang dilakukan itu diampunkan oleh Allah seperti yang dirakam
menerusi ayat 23 surah al-‘Araf yang bermaksud: “Mereka berdua (Nabi
Adam dan isterinya) merayu: “Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya
(menzalimi) diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami
dan memberi rahmat kepada kami, nescaya jadilah kami daripada
orang-orang yang rugi.”
Begitu juga Nabi Musa yang berdoa kepada
Allah SWT dengan mengaku kezaliman/ kesalahan yang dilakukannya seperti
yang tercatat dalam ayat 16 sura al-Qasas yang bermaksud: “Dia (Nabi
Musa) merayu (dengan sesalnya): “Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah
menganiaya diri sendiri; oleh itu ampunkanlah – apalah jua kiranya –
akan dosaku.” (maka Allah Taala menerima taubatnya) lalu mengampunkan
dosanya; sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Pengampun, lagi Maha
Mengasihani.”
Kesalahan Nabi Musa kerana telah membunuh seorang pemuda daripada pengikut Firaun tanpa niat atau sengaja.
Hal ini diceritakan sendiri oleh Allah dalam ayat 15 surah al- Qasas:
“Musa pun menumbuknya lalu menyebabkan orang itu mati. (pada saat itu)
Musa berkata: “Ini adalah daripada kerja syaitan, sesungguhnya syaitan
itu musuh yang menyesatkan, yang nyata (angkaranya).”
Apa yang
perlu kita ketahui, bahawa para anbiya adalah golongan yang maksum iaitu
dipelihara Allah SWT, namun kisah yang terjadi ke atas Nabi Adam a.s.
sebagai contoh yang dianggap sebagai satu tindakan menzalimi diri adalah
dirancang oleh Allah agar baginda menetap di bumi untuk menjalankan
perintah Allah sebagai khalifah- Nya untuk menjalankan segenap
undang-undang serta peraturan- Nya yang sesuai dengan bumi ini.
Itulah pengakuan secara telus, berani dan jujur oleh nabinabi. Ini
menunjukkan bahawa kita sebagai manusia biasa sudah pasti melakukan
banyak kesalahan dan kezaliman, sama ada terhadap diri sendiri ataupun
orang lain. Perbincangan aspek kezaliman ini akan memfokuskan
kepelbagaian aspek tersebut dalam konteks peribadi dan mereka yang
berada di sekeliling kita.
Zalim sebagai individu Muslim
Apa yang perlu kita samasama fokuskan di sini ialah sebagai Muslim kita
mesti melihat diri sendiri, apakah kita telah melakukan yang terbaik
untuk diri, agama bagi mendaulatkan Islam sebagai agama yang benar
daripada Allah SWT Yang Maha Benar. Ramai dalam kalangan umat Islam hari
ini melakukan kezaliman terhadap diri sendiri, mereka jadi zalim pada
diri sendiri disebabkan perkara berikut:
1. Orang Islam yang
tidak duduk belajar mendalami ilmu-ilmu fardu ain hingga menyebabkan
tidak menguasai agama dengan baik, padahal mereka hidup di dunia sudah
menjangkau puluhan tahun, iaitu satu jangka masa yang agak lama.
2. Orang Islam yang tidak bersolat berjemaah di masjid/ surau, hingga
tidak mengenali individu yang menjadi jiran tetangga dalam satu taman
perumahan, tetapi apabila mahu mengadakan majlis kenduri, ketika itu
baharu pergi jenguk ahli jemaah supaya mereka datang ke rumahnya untuk
bacakan doa selamat, sedangkan pada hari-hari biasa dia pun tidak mahu
selamat.
3. Akibat tidak menggarap ilmu agama dengan baik, maka
muncullah orang Islam yang mencerca ulama, memberi gambaran contoh Islam
tidak tepat kepada orang bukan Islam, penampilan diri yang mencurigakan
dan bermacammacam lagi, tidak menyokong usaha kepada pemerkasaan
undang-undang Islam, malah mencari jalan untuk menggagalkan pelaksanaan
dan sanggup bersengkongkol dengan golongan bukan Islam mencari jalan
agar undangundang Islam tidak berjaya untuk diperkasakan.
4.
Akibat tidak menggarap ilmu juga akan melahirkan orang Islam yang secara
sedar bercampur lelaki perempuan tanpa had batasan hukum agama yang
akhirnya sanggup mencerca hukum-hukum agama seperti hudud, qisas dan
sebagainya. Malah terdapat pada hari ini golongan yang cuba untuk tidak
melaksanakan undang-undang berkenaan dengan alasan-alasan yang pelbagai
dan berusaha untuk melengah-lengahkan daripada dilaksanakan.
5.
Terdapat orang Islam yang zalim pada dirinya sendiri kerana tidak
menunaikan solat lima waktu lantaran sibuk bekerja, berlatih hiburan
atau sukan, sedangkan rezeki yang diperolehi adalah datang daripada
Allah SWT. Perkara tersebut berlaku kerana kecetekan ilmu lantaran tidak
menggarap ilmu agama dengan baik dalam kalangan umat Islam.
Zalim sebagai seorang ayah
Apabila Islam tidak digarap dengan baik, maka berlakulah pertembungan
antara hak dan batil. Ia tidak kira sesiapapun akan dijangkiti dengan
virus tersebut. Justeru bagi seorang ayah janganlah dia melakukan
kezaliman terhadap anak-anak mereka seperti tidak menghantar pengajian
ke sekolah-sekolah agama.
Kezaliman juga boleh berlaku apabila
seorang ayah tidak menyuruh anak-anak perempuannya menutup aurat dengan
sempurna, tidak menjaga pergaulan anak-anak perempuan mereka dengan
remaja lelaki yang bukan mahram, tidak memantau kesungguhan anak untuk
sentiasa bersolat lebihlebih berjemaah, tidak memberi nasihat, prejudis
terhadap anakanak tanpa alasan yang sohih dan bermacam-macam lagi.
Apatah lagi hari ini ayah tidak mengambil tahu apa yang dilakukan oleh
anakanak perempuan mereka yang ‘berchatting’ dengan golongan lelaki
melalui facebook, twitter, instagram dan yang sewaktu dengannya,
terdapat dalam kalangan mereka yang menghantar gambar-gambar untuk
dikenali, maka golongan ayah seperti ini zalim kerana membiarkan
tindakan anakanak perempuan mereka tanpa sebarang halangan dan sekatan.
Zalim sebagai seorang suami
Lelaki yang bernama suami boleh dianggap zalim menurut kaca mata Islam,
jika tidak memberi kefahaman ilmu Islam hingga isteri keluar rumah
dengan tidak mengenakan pemakaian menutup aurat sempurna atau menutup
kepala dengan hijab (tudung kepala), atau membenarkan peniaga lelaki
masuk rumah ketika ketiadaan suami pada masa itu.
Ini berlaku
kerana tidak ada kefahaman mendalam tentang ilmu Islam. Maka suaminya
dianggap zalim kerana sanggup membiarkan isteri tidak berilmu dan
melanggar hukum agama.
Zalim sebagai seorang guru
Orang Islam perlu sedar, terutama mereka yang terlibat dalam kerjaya
perguruan, walau apapun bidang yang diajarnya, maka mesti ada kesedaran
mendalam untuk mendidik anak-anak murid dengan penuh rasa tanggungjawab.
Dia tidak boleh menyembunyikan beberapa perkara daripada ilmu yang ada
padanya bimbang nanti anak muridnya lebih bijak daripadanya. Ini satu
sikap yang tidak dibenarkan oleh Islam.
Penampilan guru juga
terutama guru Muslimah mesti menutup aurat dan kepalanya dengan hijab
dengan beralasan bahawa dia hanya mengajar Matematik dan bukan juga
seorang ustazah. Kalau ini berlaku, maka guru tersebut telah menzalimi
diri terhadap murid dengan penampilan yang terlarang dalam agama dan
mencontohkan sesuatu yang tidak baik yang dilarang oleh agama.
Zalim sebagai seorang ketua/ penyelia
Begitu juga kerjaya seorang ketua jabatan atau penyelia yang membiarkan
anak-anak buahnya tidak menunaikan solat, sama ada solat lima waktu
atau solat Jumaat, kerana peranan orang Islam di dunia adalah untuk
beribadat kepada Allah termasuk menjalankan pekerjaan. Yang lebih zalim
jika ketua/penyelia menghalang pekerja daripada menunaikan solat dengan
pelbagai alasan. Mereka mungkin boleh menghalang daripada melakukan
solat Dhuha yang hanya sunat yang digalakkan.
Kerana kerja adalah lebih wajib daripada sunat, tetapi solat Zuhur walaupun ketua haling, maka pekerja tetap melakukannya.
Zalim sebagai seorang anak
Sesungguhnya
anak adalah aset paling penting kepada kedua ibu bapanya seperti yang
ditegaskan oleh baginda Rasulullah dalam hadisnya.
Justeru jika
terdapat anakanak hari ini tidak sanggup atau tidak mampu mendoakan
kesejahteraan kedua ibu bapa mereka terutama yang telah meninggal dunia,
agar Allah SWT mencerah dan melapangkan kubur mereka, maka anak
seumpama ini adalah anak yang zalim kerana bakhil untuk berbuat sesuatu
kebaikan untuk ibu dan bapa yang mengharapkan ihsan doa daripada mereka.
Perbahasan mengenai isu zalim dan kezaliman ini tidak berakhir dengan
apa yang telah disebutkan seperti di atas, walau bagaimanapun diharap ia
boleh membantu bagi penambahbaikan diri masing-masing ke arah yang
lebih baik untuk kebaikan diri di dunia dan akhirat.
Home »
Bicara Islam
» Dalam kalangan umat Islam terdapat golongan zalim
Dalam kalangan umat Islam terdapat golongan zalim
Written By zabidi on Sunday, 16 April 2017 | 10:07 am
Labels:
Bicara Islam
Post a Comment